Kamienie milowe: drugi kwartał w życia dziecka
CZWARTY MIESIĄC ŻYCIA
Zmiany fizyczne
- Dziecko staje się coraz bardziej ruchliwe. Potrafi unosić głowę i klatkę piersiową podczas leżenia na brzuszku, opierając się na przedramionach. Zaczyna kontrolować ruchy rąk i nóg, co pozwala na lepsze chwytanie przedmiotów.
- Rozwija zdolność chwytania i manipulowania przedmiotami. Coraz lepiej koordynuje ruchy rąk i wzrok, co pozwala mu na dokładniejsze celowanie i chwytanie zabawek.
- Niemowlę staje się bardziej zainteresowane otaczającym je światem. Śledzi ruchy, rozpoznaje twarze i reaguje na dźwięki, takie jak głos rodziców czy muzyka.
Zmiany społeczne i emocjonalne
Niemowlę zaczyna wyrażać swoje emocje w bardziej zróżnicowany sposób. Uśmiecha się, śmieje się, płacze, wyraża swoje potrzeby i okazuje podstawowe uczucia: radość, smutek czy niezadowolenie. Staje się bardziej towarzyskie i chętne do interakcji z otoczeniem. Reaguje na twarze i głosy bliskich osób, a także na nowe bodźce z otoczenia. Ogląda swoje dłonie, rozgląda się wokoło.
PIĄTY MIESIĄC ŻYCIA
Zmiany fizyczne
- Dziecko staje się coraz bardziej sprawne. Potrafi przewracać się z pleców na brzuch i odwrotnie, a także siedzieć z podparciem. Zaczyna próby pełzania, co pozwala mu na większą samodzielność w eksploracji otoczenia.
- Coraz lepiej koordynuje ruchy rąk i wzrok, co pozwala na precyzyjniejsze chwytanie i manipulowanie przedmiotami. Zaczyna przekładać zabawki z jednej ręki do drugiej.
- Dziecko staje się bardziej wrażliwe na zmiany w otoczeniu – śledzi ruchy, rozpoznaje twarze i reaguje na dźwięki z większą uwagą.
Zmiany społeczne i emocjonalne
Niemowlę zaczyna rozpoznawać osoby bliskie i obcych, reagując na ich obecność z różnymi emocjami. Uśmiecha się do znanych twarzy, a na nowe reaguje z zainteresowaniem lub ostrożnością. Rozwija swoje umiejętności komunikacyjne, wydając różnorodne dźwięki i gaworząc. Próbuje naśladować dźwięki słyszane w otoczeniu, co jest wstępem do nauki mowy.
SZÓSTY MIESIĄC ŻYCIA
W szóstym miesiącu dziecko staje się coraz bardziej ruchliwe i ciekawskie. Jest to okres intensywnego rozwoju motorycznego, poznawczego i emocjonalnego.
Zmiany fizyczne
- Dziecko zazwyczaj potrafi już samodzielnie siedzieć z podparciem a nawet bez niego przez krótsze okresy. Wzmacnia swoje mięśnie, przygotowując się do czołgania i raczkowania.
- Niemowlę chwyta przedmioty obiema rękami, manipuluje nimi i przekłada z jednej ręki do drugiej. Zaczyna także wykazywać zainteresowanie jedzeniem i próbuje chwytać je palcami. Często chwyta też własne stópki i wkłada je do ust.
- W szóstym miesiącu mogą pojawić się pierwsze ząbki. Niemowlę staje się bardziej śliniące, wkłada rączki do buzi i może być bardziej marudne z powodu bólu dziąseł. U niektórych dzieci ząbki pojawiają się często dużo wcześniej, nawet w trzecim miesiącu życia.
Zmiany społeczne i emocjonalne
Dziecko zaczyna rozpoznawać swoje imię i reaguje na nie, odwracając głowę w stronę osoby, która je woła. Jest bardziej świadome obecności rodziców i bliskich osób, a także obcych, wyraża swoje emocje bardziej świadomie; pojawia się tzw. „uśmiech społeczny”, krzyczy z radości, a także wyraża niezadowolenie czy frustrację.
Drugi kwartał w życiu niemowlaka to czas, kiedy zaczyna wchodzić w interakcję z otoczeniem; okazuje radość i niezadowolenie, zaciekawienie i ostrożność. Cieszy się w czasie zabawy, potrafi inicjować kontakt. Obserwowanie tych zmian to niezwykłe doświadczenie dla rodziców, którzy mogą wspierać swoje dziecko w odkrywaniu świata i zdobywaniu nowych umiejętności. Tempo tego rozwoju w przypadku każdego dziecka jest nieco inne, ale gdy zauważymy, że nie opanowało „kamieni milowych” charakterystycznych dla danego etapu rozwoju, zawsze powinniśmy skontaktować się ze specjalistą.